Sini Salmirinne, Yle Kainuu: "Hola sotkamolaiset! Kiitos Nenäpäivän tarinoista ja aktiivisuudesta. Tarmoa arkeen - ja tässä arjestanne yksi tarina, joka tuli Nenäpäivä-haastattelun kylkiäisenä" http://yle.fi/uutiset/ekologinen_askartelu_tutustuttaa_lukiolaisen_muun_muassa_lampomoottorin_saloihin/6923836
Ekologinen askartelu tutustuttaa lukiolaisen muun muassa lämpömoottorin saloihin
Yleissivistävänä opinahjona mielletty lukio kasvattaa suomalaisnuorista nykyään myös maailmankansalaisia. Esimerkiksi Sotkamon lukiossa opintotarjottimelle on nostettu tarjolle globaalikasvatuksen kurssi. Kurssi on haastanut sekä opettajia että opiskelijoita.

– Pyrimme synnyttämään halun olla osallisena tekemässä hyvää ja parempaa maailmaa, kuvailee opettaja Leena Korhonen.
Valinnaisiin aineisiin kuuluvaa kurssia on toteutettu Sotkamossa jo useamman kerran muutaman vuoden välein. Mahdollisuudet kurssin järjestämiseen ovat Korhosen mukaan olleet moninaiset.
– Kurssilla on eri tapoja toimia, yleensä siihen on liittynyt jossain hankkeessa tai globaalissa projektissa mukana toimiminen, tai jonkinlainen kansainvälinen yhteistyö.
Globaalikasvastuksen kurssi rakentuu usein myös siihen osallistuvien ohjaajien omien kiinnostuksen kohteiden mukaan.
– Meillä oli mielenkiintoa Nenäpäivää kohtaan, kiinnostusta eettisestä kuluttamisesta, YK:n vuosituhatjulistuksesta sekä kestävästä energiantuotannosta. Kurssin teemat on tänä vuonna rakennettu kestävän energiantuotannon ympärille.
Kurssin myötä on tempauduttu myös moneen muuhun globaaliin toimintaan.
– Osallistumme Euroscola-tapahtumaan, jossa 24 opiskelijaa on kutsuttu Strasbourgiin osallistumaan Nuorten eurooppalaisten päivään. Näitäkin teemoja käsittelemme syksyn aikana.

Irti koulunpenkistä
Opiskelija Heli Rönnyn mukaan globaalikasvatuksen kurssi on tuonut vaihtelua normaaliin opiskeluun.– Ei ole istuttu vain kurssilla ja kirjoitettu muistiinpanoja, vaan olemme saaneet myös opiskella erilaisin tavoin. Kurssi on jakautunut niin, että olemme voineet osallistua useammanlaisiin juttuihin.
Kaikille avoin kurssi on Leena Korhosen mukaan houkutellut mukaan kaikenlaisia opiskelijoita.Huoli ympäristöstä sekä lasten ja naisten tulevaisuudesta ovat sellaisia aiheita, jotka ovat eniten itseä lähellä.
– Ei voi sanoa, että kaikilla olisi paloa globaaliin kasvuun, mutta toivottavasti kaikilla herää jonkinlainen halu ja taidot toimia globaalissa maailmassa ja vastuunkannosta. Ennen kaikkea halu yhdessä oppimiseen ja yhteisen ilon tuottamiseen.
Korhoselle itselleen globaali kasvaminen ja kansalaisuus merkitsevät monenlaisia asioita.
– Huoli ympäristöstä sekä lasten ja naisten tulevaisuudesta ovat sellaisia aiheita, jotka ovat eniten itseä lähellä.
Kurssilla mukana ollut Liisa Mustonen kertoo samojen aiheiden kiinnostavan häntäkin. Ympäristöön liittyviä aiheita hän on käsitellyt opinnoissaan aiemminkin.
– Osallistuin äskettäin ympäristöekologian kurssille, jossa käsiteltiin laajemmin ympäristöongelmia kuten ilmaston lämpenemistä. Sitä kautta nämäkin asiat alkoivat kiinnostaa enemmän tiedon lisääntyessä.Ei voi sanoa, että kaikilla olisi paloa globaaliin kasvuun, mutta toivottavasti kaikilla herää jonkinlainen halu ja taidot toimia globaalissa maailmassa ja vastuunkannosta.
Käytännönläheisyys isossa osassa
Liisa Mustonen ja Heli Rönty ovat päässeet kurssilla tutustumaan myös ekologiseen askarteluun.– Tämä tarkoittaa sitä, että pääsemme tutustumaan käytännössä esimerkiksi siihen, mitä fyysiikasta tutut kaavat tarkoittavat. Olemme päässeet näkemään, kuinka lämmöstä ja muista lähteistä tuotetaan energiaa, Mustonen selventää.
– Täällä selvisi, ettei esimerkiksi lämpömoottori ole niin monimutkainen laite, kuin voisi kuvitella. Olemme saaneet myös itse vaikuttaa aika paljon siihen, mitä kurssilla tehdään, Rönty toteaa.Leena Korhonen toteaa lukio-opiskeluiden olevan edelleen pitkälti teoriaa. Senkin vuoksi myös opettajat ovat tahtoneet lähteä enemmän mukaan käytännön toiminnan opettamiseen.Täällä selvisi, ettei esimerkiksi lämpömoottori ole niin monimutkainen laite, kuin voisi kuvitella.
– Työmääränä tämä on enemmän kuin mitä voimme saada palkkaa, mutta palkka tuleekin tässä tapauksessa ilona, yhdessä olona ja tekemisen riemuna.
Opiskelijat ovat Korhosen mukaan olleet varsin tyytyväisiä kurssiin, vaikka opetus sitookin paljon aikaa myös koulun ulkopuolella.
– Kiireestä huolimatta näkisin, että yhdessä tekeminen ja toimiminen yhteisten tavoitteiden hyväksi kasvattaa ja jättää hyviä muistijälkiä aikuisuuteenkin.
Mustonen ja Rönty myöntävät pitkien päivien välillä rasittavan, mutta positiivisiakin puolia löytyy.
– On kuitenkin ollut mukavaa tehdä yhteistyötä uusien ihmisten kanssa ja oppia enemmän yhdessä tekemistä, Mustonen tiivistää.
-
Jarkko Remahl Yle Kainuu

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti